GroenLinks Heusden stelde vragen over de plaatsing van 5G-masten.

Hierbij leest u de vragen èn de antwoorden van de gemeente.

We blijven de ontwikkelingen alert volgen!

Welke informatie heeft de gemeente over de afstand en dekkingsgraad van 5G -masten?

Op dit moment beschikken wij niet over concrete informatie op dit gebied. De verwachting bestaat dat de uitrol van het 5G-netwerk een behoorlijke verdichting van antenne opstelpunten vereist. Gesproken wordt over 5 tot 10 keer meer antennes, maar duidelijkheid daarover ontbreekt op dit moment. Wij zijn in het voorkomende geval voorstander van het behoud van gemeentelijke invloed op de verschijningsvorm. Onder meer om beeldvervuiling in de openbare ruimte te voorkomen. Overigens zijn sommige antennes op dit moment vergunning vrij en daarmee dus ook regelvrij.

Waarover hebben we het precies als we het hebben over 5G-antennes, afmetingen en ook vermogen?

Exacte informatie hierover is nog niet bekend. De technische standaard voor 5G-mobiele communicatie is volgens het Antennebureau nog in ontwikkeling. De verwachting is dat deze in maart 2020 is afgerond. De antennes zijn kleiner, ze werken op een andere frequentie dan de huidige generatie antennes en de oppervlakte waarvoor ze dekking bieden (cell) is ook kleiner. Er zijn er dus meer van nodig. Daar staat tegenover dat ze weer meer data aankunnen, wat bijvoorbeeld sneller internet mogelijk maakt. Op diverse plaatsen in Nederland, bijvoorbeeld bij 5Groningen, wordt getest met de mogelijkheden van 5G. Agentschap Telecom heeft op drie testlocaties veldsterktemetingen uitgevoerd om inzicht te krijgen in de elektromagnetische straling van 5G-antennes. De gemiddelde veldsterkte lag tussen de 1,1 en 3 volt per meter (V/m). De strengste limiet is 28 volt per meter. De resultaten staan in het rapport Veldsterktemetingen op 5G-testlocaties.

Wil de gemeente Heusden, net als Eindhoven en Helmond, bij de minister hierover aan de bel trekken?

Een aantal gemeenten heeft van de gelegenheid tot internetconsultatie gebruik gemaakt en met name hun zorgen geuit over mogelijke gezondheidseffecten en de mogelijke beeldvervuiling in de openbare ruimte. Als gemeente Heusden onderschrijven wij deze zorgen en zullen wij deze bij gelegenheid inbrengen tijdens de komende informatiesessie van het ministerie.

Neemt de gemeente deel aan de komende informatiesessies van het ministerie en wil de gemeente ons daarover informeren via een RIB?

Als gemeente nemen wij deel aan de informatiesessie op 22 oktober a.s. in het provinciehuis in ’s-Hertogenbosch. Als daar aanleiding toe is zullen wij de raad hierover informeren via een raadsinformatiebrief.