Uitgelicht

Hier lees je opiniestukken van GroenLinksers uit Heusden.

Levensbeschouwing op de agenda

Het thema religie lijkt - na een periode van afwezigheid - helemaal terug in het maatschappelijke debat. Ook in het nieuws is het aan de orde van de dag. En zelfs cabaretiers beginnen er weer over.

Nou, helaas vaak niet gehinderd door enige kennis. Het baart me zorgen dat er van alles wordt geroepen. En tegelijk is er een enorme terughoudendheid of verlegenheid om écht over geloven of liever gezegd levensbeschouwing (waar religie en geloven een deel van vormen) te praten.

In Heusden is er (hernieuwde) aandacht voor. Daar ben ik blij om, want we kunnen er niet omheen: mensen hebben een levensbeschouwing. En die speelt een rol in politieke en maatschappelijke thema’s. Een voorbeeld van die aandacht is het opnieuw opstarten van het Interreligieus Platform, een netwerk van inwoners die betrokken zijn bij een geloofsgemeenschap in de gemeente, als professional of vrijwilliger. Het Platform stimuleert ontmoeting tussen mensen in al hun religieuze diversiteit zodat er meer kennis, begrip en samenwerking komt. En religie in onze gemeente beter zichtbaar en bespreekbaar wordt op een respectvolle en waarachtige manier. Niet gemakkelijk, wel nodig.

GroenLinks Heusden wil levensbeschouwing hoger en beter op de politieke en maatschappelijke agenda. Dit is het perspectief: ‘Een samenleving die mensen verbindt in plaats van splijt. Waar iedereen deel van uitmaakt, op zijn of haar manier. Dat mensen weer vertrouwen krijgen in elkaar en in de toekomst,’ aldus GroenLinks.[1]

Ik hoop dat we in Heusden dapperder zijn dan in de tijd dat ik raadslid was en het raadsgebed op de agenda[2] kwam. Zelfs dit kleine afgebakende onderwerp riep weerstand en angst op. Ik schreef er eerder een column over:

Met een grote glimlach werd mijn besluit om politiek actief te worden door mijn vader ontvangen. Hij stond vierkant achter me, zoals altijd. “Een beetje jammer dat je niet bij de goede partij zit.” Andere politieke keuze, maar gedeelde maatschappelijke en religieuze betrokkenheid.

Eenmaal gemeenteraadslid viel het niet mee om de verbinding tussen politiek, maatschappij en religie te leggen. Een geloofsgemeenschap die raadsleden uitnodigde, kreeg nauwelijks respons terwijl men bij een peuterspeelzaal zonder aarzelen op werkbezoek ging. Verbazingwekkend.

Lees de column hier verder: http://www.nieuwwij.nl/opinie/lef-om-bidden/

Wordt vervolgd!

Marianne Merkx GroenLinks Heusden