De afgelopen weken heeft GroenLinks Heusden vragen gesteld over de schuldhulpverlening en over het overnemen van de schulden van toeslag gedupeerden. . Ook hebben we samen met de PvdA een motie bij het bod voor de REKS (Regionale Energie en Klimaat Strategie) ingebracht.

 

Motie PvdA en GroenLinks: aanjagen zon op daken en isolatie gebouwen

Met de motie roepen de twee partijen het college op om op korte termijn aanjaagplannen te presenteren die isolatie van gebouwen en het plaatsen van zonnepanelen op daken en boven parkeerplaatsen stimuleren. Vanuit GroenLinks wordt dan bijvoorbeeld gedacht aan het extra stimuleren van gebouwisolatie, groen op dak, of geveltuinen. Voor zonnepanelen boven parkeerplaatsen is voor ons het parkeerterrein bij het gemeentehuis een prima locatie om dit te starten. Zoals in de vorm van een overkapping of door het plaatsen van één of meer zonnebomen.

Energiebesparing is cruciaal in de energietransitie en zon op dak is een belangrijke bouwsteen in de Regionale Energie en Klimaat Strategie (REKS). De regio stelt zich tot doel om 25% van het dakoppervlak in 2030 van zonnepanelen voorzien te hebben. GroenLinks vindt het isoleren van gebouwen en het plaatsen van zonnepanelen op daken en loze gebieden, zoals parkeerterreinen, effectieve maatregelen (met de minste nevenschade) voor het realiseren van de klimaatdoelen. De REKS biedt op deze gebieden weinig plannen en ideeën.

De motie is unaniem door de raad aangenomen! Dit betekent dat het isoleren van gebouwen, het plaatsen van zonnepanelen boven parkeerterreinen en het plaatsen van zonnepanelen op gebouwen voor het college speerpunten moeten zijn en (natuurlijk naast de andere plannen voor duurzame energie!) prioriteit krijgen bij het behalen van de klimaatdoelen.

 

Vragen van GroenLinks Heusden bij de beslistermijn voor de toelating tot schuldhulpverlening

Alle gemeenten moeten vanaf dit jaar, 2021, een termijn vaststellen waarbinnen ze beslissen of iemand wel of niet tot de schulpverlening wordt toegelaten. De maximale wettelijke termijn is acht weken en de gemeente Heusden wil deze acht weken ook gaan hanteren.

Op GroenLinks komt de keuze voor de maximale termijn niet echt daadkrachtig en betrokken over. De gemeente Dordrecht kiest bijvoorbeeld voor een termijn van vier weken. Waarom doet Heusden dat niet? Er zijn daarom vrij uitgebreid (technische) vragen gesteld.

Uit de antwoorden op onze vragen blijkt dat het totale traject rond schuldhulpverlening uit meerdere onderdelen bestaat. De beslistermijn is maar klein in de totale doorlooptijd. Gemiddeld melden mensen zich namelijk pas na drie tot vijf jaar met een vraag om hulp. Nadat besloten is dat een inwoner tot een schuldhulpregeling wordt toegelaten, duurt het meestal ook nog een klein jaar voordat echt met het schuldhulptraject gestart kan worden.

Op dit moment is niet bekend hoe lang de beslistermijnen in Heusden precies zijn. Deze gegevens kon de gemeente (Kredietbank) niet leveren. Vaak lukt het waarschijnlijk binnen vier weken om te besluiten en meestal binnen acht. De gemeente wil de termijn op acht weken houden, omdat daarmee ook een teleurstelling bij de aanvragers wordt voorkomen als de termijn niet wordt gehaald.

De conclusie van GroenLinks is: het is belangrijk dat de gemeente nog meer gaat inzetten op preventie en de drempel voor het vragen van hulp gaat verlagen. Ook de tijd tussen het toelaten tot de regeling en het echt starten met het hulptraject duurt nog veel te lang. Dit moet anders. Vooral ook omdat de grootste schuldeiser vaak de overheid is. Mogelijk kunnen oplossingen, zoals het overnemen van schulden, hier helpen. En dan de beslistermijn zelf. De wethouder heeft toegezegd vanaf nu de tijd die nodig is voor een

besluit te laten bijhouden. Dat is in ieder geval al iets. En inderdaad, in het hele traject is die termijn van acht weken niet echt veel. Maar, het besluit om wel of niet tot de schuldhulptraject te worden toegelaten is wel een zeer essentieel onderdeel van dit hele traject. Eindelijk heeft een inwoner met schulden de stap richting gemeente durven zetten. Vaak komt het besef dan pas echt: ‘Als ik nu niet geholpen wordt, komt het dan ooit nog goed?’. Daarom had GroenLinks liever toch een kortere termijn gezien. Puur om als gemeente aan de inwoners te tonen dat ze hun problemen serieus nemen en de onzekerheid zo kort mogelijk willen laten duren. Binnen de raad stond GroenLinks hierin uiteindelijk alleen…..

 

Rotterdam neemt schulden over van toeslagouders. Wat doet de gemeente Heusden?

De gemeente Rotterdam gaat de schulden afbetalen van de gedupeerde toeslagouders die in een schuldentraject bij de gemeente zitten. Het duurt namelijk veel te lang voordat landelijk alle afspraken rond zijn. In Rotterdam verwachten ze dat het in totaal om 250 tot 400 mensen zal gaan.

GroenLinks Heusden vindt deze Rotterdamse aanpak zeer interessant. Het is belangrijk dat de mensen zo snel mogelijk geholpen worden en kunnen starten met de opbouw van een nieuwe toekomst. We hebben daarom gevraagd of er ook in de gemeente Heusden toeslagouders zijn met een schuldenregeling en zo ja of Heusden deze schuld dan wil overnemen.

Op deze vragen heeft de gemeente geantwoord dat tot nu in Heusden geen toeslagouders met een schuldenregeling bekend zijn. Maar ook, dat niet duidelijk is of alle ouders die recht hebben op compensatie zich hebben gemeld bij de belastingdienst of bij de gemeente!

De wethouder belooft dat als er in de gemeente wèl mensen zijn die tot deze groep horen, de inhouding/aflossing van hun schulden tijdelijk wordt stopgezet en dat steeds individueel (maatwerk) gekeken zal worden wat mogelijk is. In een later stadium kan dan bekeken worden of de gemeente de schuld zal overnemen.

Wat ons betreft een goede aanpak. We hopen alleen wel dat inwoners van Heusden die te maken hebben met de toeslagaffaire en met schulden (of in de bijstand zitten) zich ook melden bij de gemeente!

 

Hoe is in Heusden de schuldhulpverlening geregeld voor mensen zonder verblijfstatus?

Mensen zonder verblijfstatus zijn geen inwoner van Heusden en kunnen daarom geen beroep doen op de schuldhulpverlening. Op verzoek van GroenLinks Heusden is de wethouder nagegaan hoe in Nederland de schuldhulpverlening voor mensen zonder verblijfsstatus is geregeld.

Het antwoord is, geredeneerd vanuit het systeem te begrijpen, maar voor ons toch ook vrij schokkend: “Mensen zonder verblijfsvergunning komen formeel nergens voor in aanmerking, dus ze zijn voor iedere hulp voornamelijk afhankelijk van particulier initiatief dan wel liefdadigheid.”

In Heusden heeft Vluchtelingenwerk formeel geen taak in begeleiding van uitgeprocedeerde mensen, wel kunnen zij daar op een spreekuur terecht voor informatie. Verder zal iemand in deze situatie puur afhankelijk zijn van plaatselijke liefdadigheid.

Is dit wat we als gemeente willen?

 

GroenLinks Heusden (Heusden@GroenLinks.nl)